Hírek, események

A portál tartalmában való kereséshez adjon meg egy szót, vagy kifejezést

Legújabb cikkek

Kedd, december 24, 2024 Super User Tanfolyamok, képzések, táborok 125
Legyél a jövő táncbajnoka! Versenytáncsport...
Kedd, december 24, 2024 Super User Tanfolyamok, képzések, táborok 126
Ünnepi különleges ajánlatunk! Farsangi...
Kedd, szeptember 10, 2024 Super User Tanfolyamok, képzések, táborok 310
Kezdő társastánc tanfolyam indul gyerekeknek....
Kedd, szeptember 10, 2024 Super User Tanfolyamok, képzések, táborok 285
A nyári szünet utolsó hetén, augusztus 26. és...
Kedd, augusztus 06, 2024 Super User Tanfolyamok, képzések, táborok 362
2024. július 28. és augusztus 2. között...

 

Hiába a tökéletes fizikum, a lelkesedés és a kitartó gyakorlás, ha a táncos nem érti meg a mozgássor struktúráját. A legfrissebb kutatási eredmények bizonyítják, a tánc igen is tanulható. S ha a megfelelő gondolkodással el lehet elsajátítani a táncot, talán az is bebizonyosodik egyszer, hogy tánccal elő lehet segíteni a helyes gondolkodást.

A táncosok mindig újabb és újabb mozdulatsorokat tanulnak meg, fejükben egy órás repertoárt raktároznak, amit ha kell, lehívnak, és a partnerrel a zene ritmusára, sokszor improvizációs formában, mintegy automatikusan előadnak. Ez az a folyamat, ami miatt a tánc a kognitív kutatás területén egy izgalmas területnek számít. A kutatókat az érdekli, hogyan épül fel maga a mozgás, hogyan működik, hogyan tanulható meg és hogyan realizálható.

A tánctanulás alapja

Bettina Blässing, a Bielefeld Egyetem kutatója és Martin Puttke, az esseni Aalto Balett Színház egykori igazgatója válaszukkal a klasszikus táncoktatás alapjait kérdőjelezhetik meg, kutatási irányzatukkal - neurocognition of dance - ugyanis azt próbálják meg bebizonyítani, hogy a tánc tanulása egyet jelent az értő gondolkodás elsajátításával.

A klasszikus balettképzés alapja a gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás, megtekintés, elismétlés és újra gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás. A táncos növendékeknek közel 450 egyedi mozgáselemet kell elsajátítaniuk, amiből aztán a koreográfusok egy-egy darabot állítanak össze. Természetesen ennek a metódusnak is megvan az előnye és eredménye, a két kutató azonban arra kereste a választ, hogy mi történik akkor, ha egy tehetséges, motivált táncos a kitartó gyakorlás ellenére sem tudja megcsinálni a mozdulatsort.

Piruett a fejben

Martin Puttke egy sajátos technikával próbálkozott saját tanítványánál. Arra kérte a táncost, hogy feküdjön a földre, hunyja be szemét, majd képzelje el a sikertelen mozdulatsort és próbája szóban, minél részletesebben leírni. Tanítványa a leírásban, a gyakorlatban is problémát okozó résznél dadogni kezdett, nem tudta visszaadni a táncsor struktúráját. Ezt követően közösen újra és újra átvették a mozdulat legapróbb részleteit, miközben továbbra is csukott szemmel, a földön kellett feküdnie. Amikor vissza tudta adni a táncsort, felülhetett, ha újra sikerült a felelet, felállhatott, és csak akkor próbálhatta meg a táncsort újra, amint el tudta mondani szóban, milyen mozdulatokból épül fel a tánc. A mentális torna után a diák képes volt megcsinálni a piruettet.
[1980-82 között a Népművelési Intézet táncpedagógus képzőjének mozdulatelemzés tanárától, Szentpál Máriától hallottam először azt az általam is vallott és a táncosaimnak is gyakran emlegetett mondást miszerint a fejben dőlnek el dolgok. Az akkor már idős tanárnő sokszor emlegette, hogy "annyiszor eltáncolta már fejben a Hattyúk tavát, hogyha húsz éves testbe bújhatna, akkor azonnal el is tudná táncolni". A cikk sorai és szakmai tapasztalataim is alátámasztják ennek igazát. Megyeri L.]

{youtube}Uz2Gp7a38DM{/youtube}

A kutatók szerint a diákok a klasszikus oktatási módszereknek köszönhetően túlterheltek, millió dologra kell figyelniük - ujjak, csukló, könyök, ugrás -, a mozdulatsor lényegi részét pedig gyakran meg sem értik. Hibásan gyakorolják és sajátítják el a mozdulatokat, aminek köszönhetően ízületeiket, izmaikat túlerőltetik és tönkreteszik. Az sem lehet megoldás, hogy a tanár bemutatja a helyes mozdulatsort, ugyanis nem veszik figyelembe egy felnőtt és egy gyermek testfelépítése közötti különbséget, másrészt ebben az esetben is hiányzik a megértés. Fontos, hogy a táncos ismerje mozgásának részletes felépítését, annak miértjét. Ezen kívül el kell sajátítaniuk azt is, hogy ezt a megtanult struktúrát szóban is visszaadják, érteniük kell, hogy mit miért csinálnak, ellenkező esetben nincs értelme a próbálkozásnak.

Mindez az élsportolóknál

A táncosnál alkalmazott mentális tréning az élsportolók körében már ismert technika: felveszik a sportolók mozgását, kielemezi a mozgássor legfontosabb pontjait. Ezt követően egy speciális technika - Cluster analízs - segítségével tanulmányozzák, hogy a sportoló emlékezetében mennyire tapadt meg a hibátlan mozgássor struktúrája. Az analízis segítségével pontosan ki lehet mutatni azt a pontot, ami a sportoló számára nehézséget jelent, és újra meg lehet tanítani vele a megfelelő mozgáselemeket, azok helyes sorrendjét. Természetesen egy élsportoló esetében ezek a tanult mozgássorok finomabbak és árnyaltabbak, szemben egy kezdővel vagy akár csak a nézővel, esetükben legtöbbször struktúrának nyoma sincs.

Értő tanulás a táncban

A kutatók ezt a technikát vették át, és az élsportolóknál elvégzett analízis analógiájára a klasszikus balett számtalan eleme közül hét olyan elemet szűrtek ki, amik az összes többi mozdulat alapját leképezik, és amik megkönnyíthetik a mozgássorok elsajátítását. A kutatók azt remélik, hogy bebizonyosodik: a gondolkodással javulhat a mozgás, és ha javul a mozgás, javul a gondolkodás is.

Forrás: psychologie-heute.de