Kedves Rumbás Táncosok!
Az előző cikkben olvashattátok, hogy milyen összegű díjakat kell fizetni a versenyengedélyekre és egyéb ügyek intézéséhez. A lentiekkel kapcsolatban következőket kérem:
Az év végi záradékoláshoz a versenyköveit mindenki hozza be legkésőbb az év utolsó edzésére. A versenyengedélyek kiváltásához elkészítjük az igénylő lapokat a záradékolt versenykönyv alapján. Mindenki döntse el, hogy mikor fog legkorábban versenyezni. A kiemelt versenyek várható időpontja a következő táblázatban olvasható. Ennek figyelembevételével kérem a versenyengedély díjainak, partnercserék esetében az összeírási díjaknak a befizetését is a házipénztárba.
Dátum |
Verseny |
január 22. |
MAGYAR BAJNOKSÁG Felnőtt, Ifjúsági, Junior és Senior Tíztánc - MTáSZ szervezés |
február 5-6. |
MAGYAR BAJNOKSÁG Felnőtt, Ifjúsági, Junior és Senior |
február 26. |
RANGLISTA: Felnőtt és Ifjúsági Latin, - Junior Standard |
március 5-6. |
Nyugat-, Kelet- Magyarország. és Budapest Bajnokság St, La |
március 13 |
RANGLISTA: Felnőtt és Ifjúsági Standard - Junior Tíztánc |
április 2. |
D 8 Tánc ORSZÁGOS BAJNOKSÁG Senior, Felnőtt, Ifjúsági, Junior, Gyerek - RANGLISTA Junior Latin |
április 9. |
C és B 10 Tánc ORSZÁGOS BAJNOKSÁG Senior, Felnőtt, Ifjúsági, Junior, Gyerek |
április 16. |
Formációs St,La MAGYAR BAJNOKSÁG - Csoportos Kűr MB |
május 7. |
RANGLISTA: Felnőtt és Ifjúsági Tíztánc, Junior Latin |
május 15. |
KÖZGYŰLÉS |
május 21. |
RANGLISTA: Felnőtt és Ifjúsági Standard - Junior Tíztánc |
május 28. |
Utánpótlás válogató OB - Gyerek, Junior I. Standard és Latin |
szeptember 10. |
RANGLISTA: Felnőtt és Ifjúsági Latin – Junior Standard |
október 8. |
RANGLISTA: Felnőtt és Ifjúsági Standard – Junior Latin |
október 15. |
Gyerek I. és II. D-C OB Standard és Latin |
október 22. |
RANGLISTA: Felnőtt és Ifjúsági Latin – Junior Tíztánc |
október 29. |
Junior I és II. D-C-B ORSZÁGOS BAJNOKSÁG |
november 5. |
Ifjúsági D, C, B, A – ORSZÁGOS BAJNOKSÁG |
november 12. |
Felnőtt és Senior D és C – ORSZÁGOS BAJNOKSÁG |
december 3. |
Felnőtt és Senior B, A és S ORSZÁGOS BAJNOKSÁG |
december 4. |
KÖZGYŰLÉS |
december 10. |
RANGLISTA: Felnőtt és Ifjúsági Tíztánc, - Junior Standard |
Üdvözlettel: Megyeri László
A Wesselényi Miklós Sport Közalapítvány Kuratóriuma december 9-én döntött a 2010-es kiírás szerinti pályázati támogatásokról. A pályázaton tavaly után ismét sikerült nyerni és száztízezer forint támogatáshoz jutni. Ezt az összeget a pályázati célnak megfelelően az edzések és féléves bemutatók terembérének finanszírozására fordítjuk.
A sport pályázat A kategóriájában 1224 sportszervezet nyújtott be formailag megfelelő pályázatot s közülük öt kivételével valamennyi támogatáshoz is jutott. A nyertes pályázók között 170 millió forintot osztottak szét. A nyertesek átlag száznegyvenezer forint összegű támogatáshoz jutottak. Gyomaendrődről négy sportszervezet részesült támogatásban. Egyesületünk mellett a Körös Kajak Sportegyesület, a Gyomaendrődi Gyermeklabdarúgó Egyesület és a Gyomaendrődi Judo Klub nyert a pályázatban.
A versenytánccal foglalkozó sportegyesületek közül tizenöt részesült támogatásban.
December 12-én Szegeden megrendezett Forma Kupa táncversenyen Palercsik Dávid és Timár Anna ifjúsági D standard és Clatin kategóriában egyaránt a harmadik helyen végzett. Gratulálunk!
Hiába a tökéletes fizikum, a lelkesedés és a kitartó gyakorlás, ha a táncos nem érti meg a mozgássor struktúráját. A legfrissebb kutatási eredmények bizonyítják, a tánc igen is tanulható. S ha a megfelelő gondolkodással el lehet elsajátítani a táncot, talán az is bebizonyosodik egyszer, hogy tánccal elő lehet segíteni a helyes gondolkodást.
A táncosok mindig újabb és újabb mozdulatsorokat tanulnak meg, fejükben egy órás repertoárt raktároznak, amit ha kell, lehívnak, és a partnerrel a zene ritmusára, sokszor improvizációs formában, mintegy automatikusan előadnak. Ez az a folyamat, ami miatt a tánc a kognitív kutatás területén egy izgalmas területnek számít. A kutatókat az érdekli, hogyan épül fel maga a mozgás, hogyan működik, hogyan tanulható meg és hogyan realizálható.
Bettina Blässing, a Bielefeld Egyetem kutatója és Martin Puttke, az esseni Aalto Balett Színház egykori igazgatója válaszukkal a klasszikus táncoktatás alapjait kérdőjelezhetik meg, kutatási irányzatukkal - neurocognition of dance - ugyanis azt próbálják meg bebizonyítani, hogy a tánc tanulása egyet jelent az értő gondolkodás elsajátításával.
A klasszikus balettképzés alapja a gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás, megtekintés, elismétlés és újra gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás. A táncos növendékeknek közel 450 egyedi mozgáselemet kell elsajátítaniuk, amiből aztán a koreográfusok egy-egy darabot állítanak össze. Természetesen ennek a metódusnak is megvan az előnye és eredménye, a két kutató azonban arra kereste a választ, hogy mi történik akkor, ha egy tehetséges, motivált táncos a kitartó gyakorlás ellenére sem tudja megcsinálni a mozdulatsort.
Piruett a fejben
Martin Puttke egy sajátos technikával próbálkozott saját tanítványánál. Arra kérte a táncost, hogy feküdjön a földre, hunyja be szemét, majd képzelje el a sikertelen mozdulatsort és próbája szóban, minél részletesebben leírni. Tanítványa a leírásban, a gyakorlatban is problémát okozó résznél dadogni kezdett, nem tudta visszaadni a táncsor struktúráját. Ezt követően közösen újra és újra átvették a mozdulat legapróbb részleteit, miközben továbbra is csukott szemmel, a földön kellett feküdnie. Amikor vissza tudta adni a táncsort, felülhetett, ha újra sikerült a felelet, felállhatott, és csak akkor próbálhatta meg a táncsort újra, amint el tudta mondani szóban, milyen mozdulatokból épül fel a tánc. A mentális torna után a diák képes volt megcsinálni a piruettet.
[1980-82 között a Népművelési Intézet táncpedagógus képzőjének mozdulatelemzés tanárától, Szentpál Máriától hallottam először azt az általam is vallott és a táncosaimnak is gyakran emlegetett mondást miszerint a fejben dőlnek el dolgok. Az akkor már idős tanárnő sokszor emlegette, hogy "annyiszor eltáncolta már fejben a Hattyúk tavát, hogyha húsz éves testbe bújhatna, akkor azonnal el is tudná táncolni". A cikk sorai és szakmai tapasztalataim is alátámasztják ennek igazát. Megyeri L.]
{youtube}Uz2Gp7a38DM{/youtube}
A kutatók szerint a diákok a klasszikus oktatási módszereknek köszönhetően túlterheltek, millió dologra kell figyelniük - ujjak, csukló, könyök, ugrás -, a mozdulatsor lényegi részét pedig gyakran meg sem értik. Hibásan gyakorolják és sajátítják el a mozdulatokat, aminek köszönhetően ízületeiket, izmaikat túlerőltetik és tönkreteszik. Az sem lehet megoldás, hogy a tanár bemutatja a helyes mozdulatsort, ugyanis nem veszik figyelembe egy felnőtt és egy gyermek testfelépítése közötti különbséget, másrészt ebben az esetben is hiányzik a megértés. Fontos, hogy a táncos ismerje mozgásának részletes felépítését, annak miértjét. Ezen kívül el kell sajátítaniuk azt is, hogy ezt a megtanult struktúrát szóban is visszaadják, érteniük kell, hogy mit miért csinálnak, ellenkező esetben nincs értelme a próbálkozásnak.
Mindez az élsportolóknál
A táncosnál alkalmazott mentális tréning az élsportolók körében már ismert technika: felveszik a sportolók mozgását, kielemezi a mozgássor legfontosabb pontjait. Ezt követően egy speciális technika - Cluster analízs - segítségével tanulmányozzák, hogy a sportoló emlékezetében mennyire tapadt meg a hibátlan mozgássor struktúrája. Az analízis segítségével pontosan ki lehet mutatni azt a pontot, ami a sportoló számára nehézséget jelent, és újra meg lehet tanítani vele a megfelelő mozgáselemeket, azok helyes sorrendjét. Természetesen egy élsportoló esetében ezek a tanult mozgássorok finomabbak és árnyaltabbak, szemben egy kezdővel vagy akár csak a nézővel, esetükben legtöbbször struktúrának nyoma sincs.
Értő tanulás a táncban
A kutatók ezt a technikát vették át, és az élsportolóknál elvégzett analízis analógiájára a klasszikus balett számtalan eleme közül hét olyan elemet szűrtek ki, amik az összes többi mozdulat alapját leképezik, és amik megkönnyíthetik a mozgássorok elsajátítását. A kutatók azt remélik, hogy bebizonyosodik: a gondolkodással javulhat a mozgás, és ha javul a mozgás, javul a gondolkodás is.
Forrás: psychologie-heute.de
137. oldal / 193