Hírek, események

A portál tartalmában való kereséshez adjon meg egy szót, vagy kifejezést

Legújabb cikkek

Kedd, december 24, 2024 Super User Tanfolyamok, képzések, táborok 206
Legyél a jövő táncbajnoka! Versenytáncsport...
Kedd, december 24, 2024 Super User Tanfolyamok, képzések, táborok 212
Ünnepi különleges ajánlatunk! Farsangi...
Kedd, szeptember 10, 2024 Super User Tanfolyamok, képzések, táborok 392
Kezdő társastánc tanfolyam indul gyerekeknek....
Kedd, szeptember 10, 2024 Super User Tanfolyamok, képzések, táborok 366
A nyári szünet utolsó hetén, augusztus 26. és...
Kedd, augusztus 06, 2024 Super User Tanfolyamok, képzések, táborok 438
2024. július 28. és augusztus 2. között...

A versengés pszichológiájával foglalkozó Fülöp Márta - a Magyar Tudományos Akadémia Pszichológiai Kutatóintézetének főmunkatársa, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának docense - úgy látja: a magyarok rákényszerülnek a versenyre, de nem rajonganak érte.



Most a világ legnagyobb táncversenyének kellős közepén érdemes az - egyébként a társadalom szociológiai viszonyok elemzésén alapuló - tanulmány néhány gondolatát párhuzamba vonni a hazai táncversenyzés mentalitásával és attit?djével is. Lássunk egy-két megállapítást a tanulmányról folytatott beszélgetésből:

- Amikor 1990-ben "áttértünk" a kapitalizmusra, sokan azt hittük, vége az egyenvilágnak, jöhet a teljesítményre épülő éles verseny. Ehhez képest mintha a társadalom nem rajongana annyira a versengésért.
- Ahogy a kollektív évtizedekben nem sikerült eltüntetni a versenyt a társadalom életéből, az elmúlt két évtizedben nem sikerült versenybarát társadalmat kialakítani. Arra a nem régi kutatásunkra alapozom a megállapítást, melynek során 200 vezető topmenedzsert interjúvoltunk. Bár közöttük sokkal többen vallották magukat versengőnek, mint más általam vizsgált csoportokban (pl. tanárok, egyetemisták), mégis mintegy ötödük azt vallotta, hogy rákényszerül ugyan a versenyre, de nem áll hozzá közel. Ha ezt egy amerikai vezető mondaná, minden bizonnyal bolondnak néznék. Tény, hogy generációnként és korcsoportonként élesen különbözik a versenyhez való viszonyunk...

- Ha mégis általánosítunk, mi jellemzi legjobban a magyarok versenyfelfogását?
- A magyarok, akik persze nyilván nem egyformák, eléggé következetlenek a versenyhez való viszonyukban... Az ország méretéből adódóan kevés az erőforrás, kicsi a verseny hatóköre, nincs terep, amelyen a különleges képességeket kamatoztatni lehetne. Ezért a "nagy" ötleteket sokszor kipróbálni sem lehet. A nagy versenyhez sokféle tehetségre és képzettségre van szükség, de Magyarországon nincs szükség tengerészekre, itt nagyon nehéz oceanológusnak lenni, nincs sokféle dialektus és náció, a speciális tehetség nehezebben találja meg az útját, mint más - az általam legjobban ismert japán vagy amerikai - versenykultúrában. Ebből következik, hogy itt a kevésért is jobban meg kell küzdeni.

- Erre a kíméletlen versengésre volnánk szocializálva?
- Érdekes mód az emberek ezt a versenytempót alkalmazzák, nemcsak a politikában vagy az üzleti életben, de a hétköznapokban is. De nem szeretik...

- Hogyan vélekednek nálunk egymásról a győztesek és a vesztesek?
- Olyan társadalomban élünk, amelyik nem szocializál mindkét szerepre. Nálunk csak az aranyéremnek van igazi becsülete. A vesztés azért végzetes, mert az emberek kevéssé tanultak meg talpra állni utána, ezért sokan megijednek magától a versenytől. Rettegni kezdenek attól, hogy mások legyűrhetik, és akkor vége a világnak. E félelemből táplálkozik az, hogy a nyugalom érdekében magát a versenyt kell elkerülni...

Már régen indítottunk szavazást. Most a cikk kapcsán nyilatkozhatsz arról, hogy számodra mit jeletn a versenyzés, a táncverseny? Ha Tovább.. mégy a hírben, akkor a szavazást megtalálod a jobb oldali blokkok között.

- A versenyhez, melyben nem ellenségek, hanem vetélytársak vagy egymást tisztelő ellenfelek vesznek részt, szükség van szabályokra is. A focista sem folytathatja a játékot, ha fölmutatták neki a piros lapot.
- Nagyon fontos, amit mond. A konstruktív verseny egyik fő kritériuma a szabálytartás. Nap mint nap olyan botrányos híreket hallunk, amelyek a korrupció eléggé gyakori előfordulásáról szólnak. A társadalmi diskurzusból arra lehet következtetni, hogy a verseny tisztességtelen. A társadalom napi szinten szembesül ezzel a kínos ténnyel. A média persze ráharap mindenre, ami elüt a normálistól. És azt harsogja, ez is csalt, meg az is csalt. Az nem hír, hogy vannak tisztességes versenyhelyzetek is. És olyan emberek, akik az erőfeszítéseiknek megfelelően jutnak előre. A társadalmi diskurzus nem ezt erősíti.

- A japán és amerikai versenykultúrát a helyszínen tanulmányozhatta. Miben különböznek e két nagy ország versenyszokásai a mienktől?
- A japánok feldicsérik ellenfelüket. Még véletlenül sem pocskondiáznak. Okos dolog az ellenfelet nagynak, erősnek, olykor szinte legyőzhetetlennek beállítani, mert ha vesztek, elmondhatom, nem egy senkivel mértem össze az erőmet. Ha győzök, a diadal értékesebb. Itt persze tisztában kell lennünk az ázsiai kultúra belső és külső csoportra vonatkozó fogalmaival. Az ellenfél tisztelete a belső csoportra - a japán a japánnal szemben - jellemző. A külső csoport - az ellenség - nem feltétlenül érdemel kíméletet, lásd a japánok második világháborúban tanúsított magatartását. Tény, hogy a japánok a belső csoportban nagyon világosan alkalmazzák azt a szabályt, hogy a versenytársamat nem alázom meg, nem semmisítem meg, hanem lehetővé teszem számára, hogy a vesztés után talpra álljon, mert ez által a társadalom egésze fejlődik. A japán verseny központi eleme az ellenfél tisztelete. És az, hogy a versenytárs motivál a nagyobb erőkifejtésre. Ez mifelénk jószerével csak a sport világában ismeretes.

- Amerikában nyilván más a helyzet, hiszen a soknemzetiségű, multikulturális ország a telepesek ádáz harcában, olykor gyilkos versenyében született.
- Az USA-ban hagyják elbukni a vesztest, de ez a nagy ország joggal hangoztatja, hogy Amerika a lehetőségek társadalma. Sok-sok alternatíva marad a bukás után is. Ha valaki elvitte az üzletet az orrom elől, nem omlok össze. Ez jó ok arra, hogy megerősítsem magam, s induljak a következő megmérettetésen. Az amerikai versenykultúra üzenete arra alapszik, hogy "ha van egy jó ötleted, bármit elérhetsz". Ebben benne van, hogy ha olyan vesztes vagy, aki nem talál kiutat, az a te bajod. Ha a társadalom alján vagy, te tehetsz róla. Nem valaki más.

- Ahhoz, hogy valaki tisztában legyen a saját korlátaival, amelyekkel a vereséget okolhatja, stabil önértékelésre van szükség. Mi a kudarcainkat rendre külső, rajtunk kívül álló okokkal magyarázzuk. Ez miért van?
- Gyönge lábakon áll az önbecsülés és az önbizalom. Ezért helyezzük kívülre a kudarc okait. Ez könnyebb, mint szembenézni a hibáinkkal. A magyar társadalmi önértékelés állandón csúszkál. Vagy lenézek mindenkit azok közül, akikkel versenyre kelek, vagy felnézek rá, és istenként tisztelem. Nincs olyan stabil önképünk, amely megakadályozna bennünket az "ő volt a hülye, én tökéletes vagyok", vagy "az én erre képtelen vagyok, mások sokkal jobbak" következtetés levonásában. Könnyű a saját hibák feldolgozása helyett a győztest csalással vádolni is. Ezáltal a győzelem értéke is viszonylagos. A győztes nem örülhet maradéktalanul, mert nem lehet tudni, hogy a környezete elismeri-e ezért....

- Ebbe azért belejátszik az irigység is. Ennek nálunk erős hagyományai vannak.
- Az irigység is versengő érzelem. Lehet pozitív is, amikor arra késztet, hogy az irigyelt dolog elérésére saját erőből tegyek erőfeszítést. Az amerikaiak úgy irigylik a gazdagot, hogy nem megvetik, hanem mindent megtesznek azért, hogy maguk is azok legyenek. Ezért vesznek részt a versenyben. Japánban már az iskolában is azt tanítják, hogy a riválist tisztelni kell, és az önfejlődés szolgálatába kell állítani. Mindenki világosan tudja, hogy milyen versengést vár el tőle a társadalom, és milyen versengést jutalmaz a csoport.